Mode inom skejting

Modet för skejtare har utvecklats

Att brinna för skateboard och att skejta är för många en livsstil. Det finns viss typ av klädesplagg som kännetecknar just skejtare, mycket som tidigare har ansetts lite billigt och trashigt. I samband med att modetrenden gått lite åt de hållet samtidigt som de typiska modemärkena för skejting har satsat mycket på sina senaste kollektioner, har det så kallade street modet vuxit i mångas ögon. Typiska modemärken för skejtare är WeSC, Thrasher och Vans. WeSC har tidigare ansetts vara ett ungdomsmärke men klädmärket har nu på senare år försökt rikta sig till vuxna och den stilen. För ett märkes rykte spelar det stor roll vilken målgrupp som märket är som mest populär. För en mer långbar popularitet gynnas ett företag att främst vara populär bland vuxna, då trender bland yngre och barn oftast dör och märken kan bli omoderna snabbt.

 

Kläd- och skomärket Vans

Vans har alltid varit ett populärt märke bland skejtare och den stil de ofta bär. Det har funnits sedan 1966, vilket är ungefär så gamla som de flesta modeföretag för främst skejtare funnits. Grundaren till företaget är Paul Van Doren och där av namnet Vans. Senaste två åren har vans kommit tillbaka och blivit väldigt populära bland gymnasieelever och yngre vuxna, en åldersgrupp som främst utmärker sig hos skejtare. Faktum är att Vans har nyligen kommit med en ny skomodell som är inspirerad av den tid som skejting var som störst i världen, nämligen på 90-talet. Skomodellen heter Varit WC och som många andra speciella och begränsade lanseringar kommer skon endast säljas på företag som Vans huvudkontor valt ut. Mer exakt är skon inspirerad av det mode som var under slutet av 90-talet och kommer lanseras i slutet av september 2018. Skon finns i tre stycken olika färger, där en är mer färgglad av pastellfärger som rosa, mintgrön, beige, grå och orange. Den andra skon består av flera nyanser av svart med en vit sula samt en tredje färg som består av flera nyanser av vitt. Alla skorna har en vit sula men en orange gummisula på undersidan. Dessa skor finns i liknande modeller som är köpta i slutet på 90-talet, en tidsperiod som även är stor för kasinons historia. Skejtare kunde ofta besöka kasinon där de spelade slots och free spins, då 90-talets landbaserade kasinon, framförallt i Kalifornien där skatingen är stor, inte var lika exklusiva som de anses vara idag. Du kan läsa mer om skating och kasino här.

 

Klädmärket Thrasher

Thrasher, en av de mest populära märkena inom skating har sitt ursprung från en känd amerikansk tidning som främst riktade sig till skateboardåkning. Första numret av tidningen Thrasher Magazine kom ut 1981. Klädmärket är däremot inte lika gammalt, men har exploderat på senaste tiden, främst bland ungdomar och unga vuxna. Deras mest kända klädesplagg är deras huvtröja med deras logga i brinnande flammor.

 

Supreme

Den stil och skejtare gärna klär sig med ska helst anses vara avslappnad och inget extra, exempelvis en ostruken skjorta, huvtröjor, jeans med hål i, slitna sneakers och liknande. Att komma med det senaste modet är givetvis populärt som i alla andra modekulturer, men det ska inte sticka ut på det sättet och vara speciellt elegant. Supreme är ett av de märkena bland skejtare som är det mest exklusiva även fast det är väldigt basic och typsikt för skejtare. Företaget grundades 1994, det vill säga 24 år sedan, av James Jebbia. Numera har de butiker i hela världen, bland annat på stora shoppinggator i New York, London, Paris, Los Angeles och Tokyo. De har även samarbeten tillsammans med Louis Vuitton, vilket är förvånande för många då märkena är relativt stora kontraster till varandra och framförallt deras målgrupper. Dock gjorde deras samarbete stor succé och öppnade upp för fler målgrupper.